De heer Ridderbos, geboren in Rotterdam, was betrokken als uitzetter bij de voorbereidingen en de aanleg van de P13. De werkzaamheden vonden plaats van midden 1956 tot oktober 1958. Harries vader, Albert Ridderbos, werkte bij wegenbouwbedrijf Kremer in Vinkeveen en was destijds uitvoerder: de baas van het gehele project. Zodoende kwam ook Harrie aan het werk bij wegenbouwbedrijf Kremer.
Na zijn schoolopleiding deed Harrie veel en belangrijke kennis op in de praktijk bij zijn vader en via meerdere cursussen. Dit resulteerde uiteindelijk in een baan als hoofduitvoerder.
“Ik (Harrie Ridderbos) was o.a. verantwoordelijk voor het uitzetten van het wegtraject. Tevens was ik verantwoordelijk voor de controle van de maatvoering. Dit aan de hand van tekeningen van Provinciale Waterstaat. Op deze tekeningen stonden o.a. de hoogte van de weg, de op- en afritten, de verticale lengteboog (wijze waarop hoogteverschillen in een weg worden overwonnen) en de cirkelboog (scherpte van de bochten)” aangegeven.
Het Kremersgat
Om voldoende zand ter beschikking te hebben voor de aanleg van de weg, werd een ontvangstgat gezocht: een plek waar voldoende kwalitatief goed zand opgezogen kon worden. Het Kremersgat is daardoor ontstaan. Dit gat staat in open verbinding met de Beilerstroom en dient nu als visplas.
Zandzuiger
Via het Linthorsthomankanaal, deels over land en door de Beilerstroom werd een zandzuiger naar het ontvangstgat (het Kremersgat) getransporteerd. Over land werd de zandzuiger over ingevette planken
Familie Ridderbos
De familie Ridderbos was hier met meerdere personen: enkele van hen werkten bij wegenbouwer Kremer. Mijn vader, Albert Ridderbos, was de baas. Ik, Harrie Ridderbos, was verantwoordelijk voor de totale maatvoering. Mijn broer Herman was kraanmachinist en mijn moeder was als het ware “moeder overste”.
We woonden op een woonschip tegenover de ambachtsschool: later de Lagere Technische School. Daar waar nu VOLTA, de school voor voortgezet middelbaar onderwijs staat. Ik weet nog, dat hier ook het schortenfabriekje stond.
Smalbroek
De directiekeet stond destijds bij Hulzebosch op Smalbroek (Smalbroek nr. 12). Mijn enige herinnering aan die directiekeet daar was, dat hier de bouwvergaderingen plaatsvonden.
De omgeving tijdens de aanleg van de weg was voor ons een zeer rustige, veilige omgeving. Nooit vernielingen aan, of diefstal van wegenbouwmateriaal.